söndag 19 oktober 2008

Taggad

Saker och ting har en tendens att inträffa när Matte är bortrest, valpning tex och lite andra saker. I lördags morse när jag gick ut med de tre vildarna så kom vi 100 meter bort innan Ebba skuttade in bland gräset för att göra nr 2. På en gång började hon då skrika högt, gällt och i panik. Hon skuttar ut på tre ben och jag ser att hon har något vid höger framtass. Jag fångar in henne med visst besvär. Försöker hålla henne still och ser att hon fått en tagg i tassen. Vis av tidigare erfarenhet med Fraggel så försöker jag försikigt dra ut den så att den inte ska gå av och försvåra en infektion. Ebba sprattlar och skriker och även jag blir så klart lite rädd. Hur som helst så drar och drar jag..taggen tar aldrig slut! Dvs den har gått in emellan trampdynan och nästan rakt igenom tassen. Sisådär 2,5-3 cm av nedan tagg satt djupt in. Jag fick iaf ut den hel och då blev hon glad och sprallig igen. Framåt lunch började hon halta rejält men verkade må bra annars. Johan och jag var tvungna och åka till Västerås på match och jag var lite orolig att hon skulle svullna upp och få infektion. När vi kom hem så var hon precis som vanligt, dvs full fart. Ingen svullnad och ingen tendens till hälta...kelpiesar är otroliga självhealare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kom igen!