onsdag 4 juni 2008

Föga framgångsrik

Ebba är ju fortfarande valp och måste ju få vara det ett tag till. Dvs man ska inte ställa för höga krav eller träna för mycket för tidigt så att de på sikt tappar lusten.
Vi har relativt lätt fått till ett bra "sitt" och jobbar sedan en tid på sitt där jag på huk lockar ned henne med en bit korv gömd i handen och bekräftar rätt liggning med en klicker och korven. Det har funkat jättebra och jag har kunnat föra ned handen snabbare och snabbare utan problem. Igår så provade jag utan korv och att bara kommendera samt "klappa" på backen varpå hon snyggt lägger sig MEN nu fortsatte hon och rullade ned på sidan..Detta pågick 2-3 ggr innan jag avbröt såklart. Jag får nog ta matte till hjälp så vi inte jobbar in fel beteende...För övrigt skulle jag hellre vara hemma och riva tapeter. Sådant kan man ju inte göra på kvällen när man är ledig och ska träna hund ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kom igen!